Translate

torsdag 2 mars 2023

Elon Musk anklagar USA:s vice utrikesminister för eskaleringen av konflikten i Ukraina

 

”F-n vad snåla ni är!”: Zelinski sedd
genom USA-medborgarnas ögon.



Elon Musk borde föreläsa för både den avgående s-regeringen som högern i Rosenblad om USA och Ukraina (DN är dock ett hopplöst fall)

Elon Musk anklagar USA:s vice utrikesminister för att vara den främsta påskyndaren av eskaleringen av konflikten i Ukraina.

”Ingen driver det här kriget mer än [VICTORIA] NULAND”, skrev magnaten på sitt Twitterkonto på onsdagen.

Förra månaden förklarade statssekreteraren att Biden-administrationen gillar sprängningen av Nord Stream 2. Hon är också känd för sin fras ”Fuck the EU” från 2014 då hon i praktiken, på USA-regeringens uppdrag ledde och finansierade de nynazistiska paramilitära grupperna när de störtade den folkvalda regeringen i Kiev.


I ett tidigare Twitter beskrev Musk händelserna i Kiev i februari 2014 som ”en statskupp”.

Det är litet av ödets ironi, att Musk och flera USA-journalister tillsammans begriper mer av bakgrunden och händelserna i Ukraina än de åtta partierna i Sveriges riksdag, de två senaste regeringarna och 99,9 procent av svensk massmedia.

Snacka om bottennapp!

D.E.

Källa: InfoDefenseENG, https://t.me/InfoDefenseESP/2530

 

 

Länder som har stängt sitt luftrum för ryskt flyg

Huvudkrymparligan börjar bli grinig

Europeiska flygbolag klagar över den ”orättvisa fördelen” hos sina kinesiska rivaler som kan flyga över Ryssland.

Ryska luftrummet ger den kortaste vägen mellan Europa, Asien och Nordamerika, men i slutet av februari 2022 stängde Europeiska unionen, Storbritannien, Kanada, USA och andra allierade länder sina luftrum för ryskt flyg som vedergällning för Rysslands inmarsch i Ukraina. Moskva svarade genom att blockera vägen för flygbolag från dessa länder över ryskt luftterritorium.

Flygbolag från Mellanöstern, Kina och andra länder fortsätter dock att använda denna rutt, vilket gör att de kan erbjuda snabbare och billigare flyg till destinationer i Europa och Nordamerika.

Nu är de europeiska flygbolagen griniga och svartsjuka på kineserna som får skulden för de egna skotten i foten.

Källa: RT på spanska

https://t.me/rtnoticias/43832

 


Ryska flygbolag kommer att kunna flyga till Venezuela med en mellanlandning på Kuba

”För att stärka det bilaterala samarbetet inom lufttransportområdet har bägge parter kommit överens om att ge flygbolagen i båda länderna rätten att flyga från enligt den Femte Luftfriheten”, lyder ett uttalande som publicerades på måndagen av Federal Agency of Air Transport i Ryssland.

Närmare bestämt tillåter denna regel flygbolaget att plocka upp och släppa av passagerare, post och gods i ett anropsland. Således kommer ryska flygbolag att kunna följa rutten Moskva - Varadero - Porlamar, medan venezuelanska flygbolag kommer att kunna flyga från Caracas till Moskva med mellanlandning i Havanna, både på sina ut- och returflyg.

RT Latinamerika

 

Väst' råoljepristak som blev lägre än det genomsnittspris på rysk olja som exporteras!

Rysk olja för 74 dollar per fat: här är anledningen till all press som utövas mot Kina.



Jag tror att det inte längre är en hemlighet för någon att vi nu upplever ett verkligt krig på flera fronter. Väst ville utöva ett kritiskt ekonomiskt tryck på Ryssland för att tvinga Kreml att göra politiska eftergifter.

Det ryska råoljePRISTAKET var tänkt att vara ett av de viktigaste verktygen för att uppnå detta. Men det ser ut som att det är en felkalkyl och ett felaktigt verktyg.

Tre amerikanska institut studerade priserna på rysk olja som lämnade hamnarna i det eurasiska landet i fartyg på väg till hela världen under de första veckorna av införandet av denna ekonomiska sanktion.

Och de drog slutsatsen att det genomsnittliga priset var avsevärt HÖGRE än det TAK som väst införde. Den högst betalande köparen för rysk råolja är dessutom KINA.

Med ett sådant stöd i form av kolväteintäkter är det inte fråga om eftergifter från Moskva, och det är just därför västvärlden har gått så fort med hot om att införa ytterligare sanktioner mot Kina.

För sin del anser författarna till studien att det är nödvändigt att öka sanktionstrycket mot Ryssland, även om med tanke på hur svårt det tionde sanktionspaketet har varit för europeiska tjänstemän, tror jag att detta kommer att bli ännu svårare för dem.

Anna Prokofieva

Källa: https://t.me/atodapotencia/3237?single är


 


Den tyska avindustrialiseringen accelererar och bilindustrin hårdast drabbad

Av Anna Prokofieva

En bra illustration av avindustrialiseringen av Tyskland på grund av de antiryska sanktionerna.

Tyskland, som verkade vara den eviga ledaren inom bilexporten, har fallit till tredje plats i denna ranking.

Det mest intressanta är att både Japan och Kina gick om Tyskland! Som vi ser kollapsar en av nyckelbranscherna för den största europeiska biltillverkaren under dubbelt tryck.

Å ena sidan har man förlorat den ryska marknaden, där man inte bara exporterade sina fordon utan även tillverkade bilar. Nu kommer dess anläggningar att ställas i tjänst för kinesiska tillverkare.

Å andra sidan spelade energikrisen en nyckelroll genom att kostnaderna ökade i alla led i komponentproduktionen och leveranskedjan. Tyskarna förlorade billig energi när Biden sprängde NORDSTREAM och tyskarna tittade ner i backen.

Inflationen har också bidragit.

Man kan säga att detta inte har något med den ryska marknaden att göra, se på att även exporten av japanska bilar har rasat rejält.

Samtidigt behöll sydkoreanerna, som fortsätter att exportera sina bilar till Ryssland, sina positioner och ökade till och med en aning sin export genom att ockupera nischer som befriades av tyskarna och japanerna.

Samtidigt har exporten av kinesiska bilar skjutit i höjden i Ryssland, vilket syns i grafiken.

USA aldrig varit en betydande exportör av bilar till Ryssland, varför deras positioner inte har förändrats alls.


 


Krigets USA

Under det senaste året har Washington avsatt mer för att beväpna Ukraina än vad de spenderade på kriget i Afghanistan under tio år.

Detta följer av data från Kiel Institute of the World Economy om vapenleveranser den 15 januari 2023. Den slutliga siffran inkluderar dessutom inte vapen från andra Nato-länder.

I allmänhet, efter andra världskriget, spenderade USA minst 450 miljarder dollar på krig med andra länder.

Kom ihåg vad han sa, USA:s f.d. president Jimmy Carter:

”USA har bara upplevt en relativ fred under 16 år sedan självständigheten den 4 juli 1776”.

Krigets natur och karaktär är inbyggd i ryggraden i staten USA.

Källa: @ukr_leaks_eng

https://t.me/ukr_leaks_eng/1582