Delar av flygkroppen som bevakas av milissoldater från Fpljrepubliken Donetsk som överlämnade de "svarta lådorna" till den internartionella utredningsgruppen. |
Var nedskjutningen av det malaysiska
passagerarplanet 2014 också en provokation liknande den mot Natomedlemmen Polen?
Nedanstående
artikel är från gårdagens edition av Sputnik News, i Sverige och EU förbjuden för
läsarna i Sverige.
Men det är en oerhört intressant artikel som innehåller detaljer och uppgifter som i dag,
när domen presenterats till största delen förtigs av de svenska medierna.
Det är motivet för att ”Censurens Järnridå” har dragits ned för de
europeiska medborgarna.
D.E.
Fallet med
nedskjutningen av Boeing MH17 efter åtta år av utredningar
SPUTNIK NEWS / 2022-11-16 / Den 17
november 2022 väntas distriktsdomstolen i Haag meddela ett förhandsavgörande i
fallet med nedskjutningen av Malaysia Boeing-flyg MH17, som sköts ner över
Donbass 2014. Kommer detta att vara slutet på åtta år av utredningar?
[KOMMENTAR: Domstolen dömde tre av de fyra huvudmisstänkta till livstids fängelse i sin
frånvaro].
Ett Malaysia Airlines Boeing
777-200ER passagerarplan på väg
från Amsterdam, Nederländerna, till Kuala Lumpur, Malaysia, kraschade den 17 juli 2014 i östra Ukraina. Alla
283 passagerare
och 15 besättningsmedlemmar,
medborgare i tio länder, dödades.
De brinnande resterna av planet hittades på mer än 15
kvadratkilometer av territorium som kontrollerades av de väpnade enheterna i
den då utropade folkrepubliken Donbass (DPR). Versionen att
passagerarplanet träffades av en luftvärnsmissil lades omedelbart fram som
orsak till olyckan. De ukrainska myndigheterna och företrädare för
DPR-milisen skyllde på varandra direkt efter händelsen.
Utredning startade
Dagen efter tragedin, den 18 juli 2014,
föreslog Interstate Aviation Committee
(CIEA) att en kommission skulle inrättas för att undersöka olyckan under
överinseende av International Civil
Aviation Organization (ICAO), vilket innebar att de svarta lådorna skulle
överlämnas. Samma dag anlände medlemmar av Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) särskilda
övervakningskommission i Ukraina till området för att observera situationen.
Den 21 juli antog FN:s säkerhetsråd enhälligt resolution Nr. 2166 om Boeing-olyckan i Ukraina och krävde en grundlig och
oberoende utredning av tragedin. Eftersom de flesta av offren var
nederländska medborgare fick landet rätten att utreda olyckan i samarbete med
FN, CIEA, ICAO, Malaysia, Australien, Tyskland, USA och Storbritannien.
Den 22 juli
2014 överlämnade representanter
för Donetsks stadsförvaltning, i närvaro av OSSE:s observatörer och
journalister, de svarta lådorna de hittat till malaysiska
flygexperter. Dessa överlämnades sedan till experter i Nederländerna, som
i sin tur bad brittiska experter från ICAO Farnborough Laboratory och CIEA att
dechiffrera dem.
Den 24 juli uppgav de brittiska myndigheterna att de inte skulle publicera uppgifterna från flygregistratorns
utskrifter, vilket överlämnades till de nederländska myndigheterna att göra.
Den 8 augusti
2014 kom Ukraina, Nederländerna, Belgien och Australien överens om att information om olycksutredningen endast skulle
offentliggöras med DE FYRA LÄNDERNAS GODKÄNNANDE. Som ett resultat fick
Ryssland INTE tillgång till de
Svarta-lådornas inspelningar.
Preliminära versioner och slutsatser
Den 9
september 2014 publicerade den
nederländska säkerhetsstyrelsen de preliminära resultaten av olycksutredningen,
och angav att ”flygplanet sönderföll i
luften, troligen som ett resultat av strukturella skador orsakade av extern
påverkan av flera högenergiobjekt”. Samtidigt upptäcktes inga tekniska
fel i flygplanssystemen eller besättningsfel.
Den 13 oktober 2015 informerade experter från Almaz-Antey-konsortiet, tillverkare av Buk SAM-systemet, media om resultaten av ett fullskaligt experiment
för att simulera flygkraschen som genomfördes inom ramen för deras egen
utredning av tragedin av MH17. Rapporten indikerade att Boeing kan ha
blivit nedskjuten av en missil av den
gamla 9M38-modifieringen av Buk SAM-systemet. Dessa missiler drogs
tillbaka från stridstjänst i Sovjetunionen 1986
och användes fortfarande av den ukrainska försvarsmakten vid tidpunkten för
MH17-olyckan.
Konsortiet fastställde också projektilens bana. Enligt experimentet
avfyrades missilen från staden Zaroshchenskoe, som ockuperades och KONTROLLERADES
AV DE UKRAINSKA VÄPNADE STYRKORNA vid tidpunkten för olyckan.
Samma dag lämnade Nederländerna in den slutliga rapporten från
undersökningen, som angav att stridsspetsen till 9M38-missilen som avfyrades av
Buk SAM-systemet från ett område på cirka 320 kvadratkilometer i
östra Ukraina, exploderade till vänster om cockpitpiloten, vilket orsakade
förstörelsen av planet mitt under flygningen. Kommissionen fastställde
dock inte den exakta platsen för missiluppskjutningen.
Som den ukrainska sidan önskade, var det alltså inte möjligt att
tillskriva milismännen (i Folkrepubliken
Donetsk, övers. anm.) ansvaret för
Boeing-olyckan, där 298 personer dog.
Och vilka är domarna?
I september 2016 offentliggjordes olycksutredningens slutsatser. Dessa tydde på att planet
sköts ner av en missil som avfyrats från det ryska Buk SAM-systemet. Enligt versionen av internationella utredare
överlämnades denna bärraket till den östra ukrainska milisen. Slutsatserna
baserades på vittnesmål från lokala medborgare från den ukrainska
sidan. Ryska myndigheter hävdar att missilen som sköt ned flygplanet levererades till Ukraina under sovjettiden
och har funnits där sedan dess.
Fallet har ignorerat alla
bevis i den ryska versionen. Även om det märkligaste med allt detta är att
utredningen inte utnyttjade informationen om resultaten av ett fullskaligt
experiment öppet demonstrerat av Almaz-Antey, skaparen av Buk SAM-systemet, som tydligt visade från vilken sida
missilen flög.
I JUNI 2019
INLEDDE ETT GEMENSAMT utredningsteam
bestående av åklagare och brottsbekämpande tjänstemän från Australien, Belgien,
Malaysia, Nederländerna och Ukraina ett brottmål mot en ukrainsk medborgare och
tre ryssar som tjänstgjorde i Donetsk och anklagade dem för att avsiktligt ha avfyrat en missil mot ett civilt flygplan. I
december förra året begärde den nederländska åklagarmyndigheten livstids
fängelse för dem. De förnekar alla sin skuld.
Åklagarmyndighetens argument var bara några inspelningar av
radioavlyssningar från Ukrainas
säkerhetstjänst.
Intressant nog skickade det rättsliga utredningsteamet två gånger
en begäran till USA-myndigheterna och begärde data från satellitbilder som
förmodas ägas av USA och som skulle kunna bekräftaplatsen för avfyrandet av
missilen. Men USA vägrade att göra det.
Ryska myndigheter har upprepade gånger förnekat anklagelser om
rysk inblandning i den malaysiska flygolyckan i östra Ukraina. Från början tilläts Ryssland INTE delta i
någon fas av utredningen och de ryska satellit- och radarbilderna som de
tillhandahöll efter tragedin togs inte i beaktande.
Dessutom förblev begäran från den ryska sidan om att studera samtalen
mellan Boeing-piloterna och den ukrainska flygledaren som guidade MH17
obesvarad, vilket kunde ha förklarat den första kursförändringen av
linjefartyget och dess inträde i stridszonen.
Redan dagen efter
olyckan sa den ukrainska kontrollanten upp sig, varefter hans spår oåterkalleligen förlorades. Därför har Ryssland
all anledning att misstänka att det gemensamma utredningsteamet utsåg den
skyldige redan innan utredningen inleddes.
Källa: FÖRBJUDEN
I SVERIGE. Använd VPN!