lördag 8 oktober 2022

Vad gjorde USA:s antiubåtsflygplan i området efter sprängningen av Nordstream?

 




Tre pipelines sprängda under en vecka. . .

På mindre än tre veckor har tre gasledningar skadats i världen på en gång. Vad som gör dessa sprängningar intressanta är att två av offren, Tyskland och Japan är ”strategiskt allierade” till USA och berörs direkt.

 

Det malajiska energibolaget Petronas hade utlöst den legala force majeure-klausulen efter att en läcka upptäcktes på gasledningen Sabah-Sarawak den 21 september, enligt den amerikanska finansportalen Bloomberg. Nord Stream-sabotaget ägde rum 26–27 september, 2022.


I den indonesiska & malajiska övärlden utsattes gasledningen Sabah-Sarawak för sabotage den 21 september. Fem dagar senare sprängdes Nordstream 1-2. Tyskland och Japan är de länder som direkt berörs av sabotaget. Och vem tjänar på sabotaget?



Vad gjorde USA:s antiubåtsflygplan i området efter sprängningen av Nordstream?

 

Reuters rapporterar att bara några timmar EFTER Nord Stream rörledning hade utsatts för ett terroristangrepp, dök ett amerikanskt P-8A Poseidon antiubåtsflygplan upp i området. Pentagon kallar det för ”flygrutin”. Men de var de första som dök upp på platsen för sitt eget sabotage.

 

Finns det något om detta i den svensk-danska rapporten där konstruktören av Nordstrem 1 och 2 inte fick delta?

 

 

USA:s flyg för bekämpning av ubåtar kom från flygbasen i Rejkavik, Island, gick till Polen och cirklade sedan vid minst tre tillfällen över gasledningen för Nordstream. Vilket var dess uppdrag?


 

 


USA och Storbritannien genomför marin drönarövning i Persiska viken


Totalt deltog tre obemannade marindrönare i övningarna, två amerikanska och två brittiska krigsfartyg.

 

Under övningen, som ägde rum på internationellt vatten utanför Bahrains kust och innefattade deltagande av den amerikanska femte flottan och den brittiska kungliga flottan, sökte drönarna efter ett mål och skickade bilderna som fångats av deras kameror till både krigsfartyg och sjöledningscentral på land, vilket gör det möjligt för ett artificiellt underrättelsesystem att analysera fotografierna, rapporterar AP.

 

Tillfälligheter eller inte? Men amerikanska marinfartyg frekventerade såväl i juni i år vid området där Nordstream 1-2 sprängdes, då USA-marinen övade med sina marina drönare. Fem dagar innan sprängningen befann de sig i vid platsen för terroristattentatet. Och Sverige och Danmark, som har "utrett" kan inte säga VEM som är terroristen.




Zelinskis segersötma från terroristattentatet mot Krimbron varade i tio timmar

 

Biltrafiken på Krimbron återupptogs vid 16.00-tiden – än så länge i en riktning, och endast för bilar och bussar. Den tunga trafiken med lastbil och långtradare kommer att gå med färja under reparationsperioden.

 

För en gammal brobyggare som skrivaren (från Gränges Hedlund, Stålbyggarna i Hammarbyhamnen i Stockholm 1977-1984) blev fallet med Krimbron intressant. För, som den brasilianske geopolitiske experten och journalisten Pepe Escobar skrev på sin Telegramkanal:

 

”På morgonbilderna såg det ut som en lokal apokalyps, och hela Telegramflödet darrade av skräck. Men lösningen visade sig vara enkel: någon smart på projektstadiet försåg installationen av två separata glidande ”fransar”, (en slags fästanordning) som är baserade på en enda monolitisk 12-etappsstruktur, men också separat. Det vill säga, i händelse av att en sida undergrävs, förblir den andra intakt och intakt vad gäller kraftelement. Så en för oss okänd ingenjör bör ges en medalj ”för att rädda logistiken på Krim” eller ”För den tekniska stabiliteten i en strategisk struktur”. Escobar tror att bron bara kan förintas via en kärnvapenexplosion.

 





Hur som helst är brobyggen bland de mest känsliga och noggranna byggen när det handlar om stålstrukturer. Ett entumshål som borras i verkstaden kan ibland bara ha ett ”spel” på mindre än en tiondels millimeter. För en bro är rörlig, motsatsen skulle innebära att den kan spricka, förvridas och rasa. Temperaturen, sommar-vinter gör också att järnet växer, respektive krymper.

 

Det råder ingen tvekan om att Krimbron är byggd av de mest skickliga ingenjörerna. Escobar bifogade en bild för att illustrera tekniken, tagen i början av bygget av bron, vilken bekräftar de ryska myndigheternas uttalande idag om att person- och tågtrafik nu är i gång och att reparationerna av bron kommer att gå relativt snabbt.

 

 

MEN DET STÅR NU HELT KLART att Kiev har överträtt den outtalade gränsen för vad som skulle vara ”tillåtet” i den väpnade konfrontationen. Den Ryska Björnen brukar inte, som jänken, prata vitt och brett och använda stora ord när han förbereder ett motangrepp. Men Moskva har tidigare varnat Kiev för att inte gå över `gränsen´, vilket Kiev gjorde i lördags morse.

 

Det ukrainska försvarsministeriet kommenterade sin terrorattack på Krimbron: ”Kryssaren Moskva och Kerchbron, två ökända symboler för rysk makt på ukrainska Krim, har försvunnit. Vad händer härnäst, ryssar?”

 

Vad händer härnäst?

 

”Nästa är Odessa”, kontrar den kubanske militären och analytikern Wofnon, på sin Telegramkanal, och punkterade det skrytsamma ukrainska försvarsministeriet.

 

 



FÖR NÄSTA MÅL FÖR DEN RYSKA ”Militära Specialoperationen”, säger Wofnon blir att inta den historiska ryska staden på ukrainskt territorium, Odessa, den legendariska staden där Sergej Mikhailovich Eisenstein spelade in den klassiska stum- och spelfilmen ”Pansarkryssaren Potemkin”, som handlade om ett revolutionärt myteri på pansarkryssaren och dess anslutning till 1905 års revolutionära uppror mot tsardömet [1].

 

”En annan sak, att indikera att bron har `försvunnit´ betyder att något som fanns där tidigare inte längre finns där. Att förstöra en del av vägen i en del av bron är väldigt långt ifrån det nynazistiska kommandots våta drömmar! Istället är det den ukrainska militärindustrin som faktiskt har försvunnit [sönderbombad och fragmenterad] för länge sedan. Där är ordet `försvunnit´ giltigt”, sammanfattar kubanen.


SEKVENSER från spelfilmen "Pansarkryssaren Potemkin", som var förbjuden i Sverige fram tills 1952.


 

Och denne kubanske militär tillägger:

 

”Jag har analyserat de senaste 24 timmarnas militära aktivitet, och jag kan försäkra er att ryssarna trycker på gaspedalen tidigare än jag trodde. Jag sa tidigare att från och med den 15 oktober skulle ett nytt skede av krig inledas. Jag fortsätter att tro på det datumet med början av manövrar, att vi går in på allvar ämnet (kriget) vilket kommer att tvinga Nato-länderna att sluta upp på Ukrainas sida. Problemet är bara att majoriteten inte kommer att kunna göra det, även om de vill. Vad vi väntar oss är tiden för uttalanden och ingenting mer. Ukra-nazisterna som är av häftigt humör kommer att anklaga väst och säga att det övergav Ukraina. Ukrainarnas politiska misstag är för stora. Mer än hälften av länderna i Europeiska unionen vill inte fortsätta stödja detta förlorade krig, idag är mer ett jippo än effektivt sådant”.

 

Källa: Pepe Escobar

[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/Pansarkryssaren_Potemkin

 

 

Så byggdes Krimbron. Efter att den nynazistiska Azovbataljonen hade intagit staden Mariupol i september 2014, och inlemmats i den ukrainska armén, stängdes fastlandsvägen till Krimhalvön samtidigt som Kiev klippte all leverans av sötvatten till de nästan 2,5 miljoner invånare, som till 96,5 procent röstade för en anslutning till Ryssland. 3,5 procent röstade nej. Valdeltagandet uppgavs till 80 procent.